Ordlista
- Vad innebär UX, PMS & CTR?
Med en tydlig arbetsprocess säkerställer vi kundresan.
Nyfiken på hur det funkar? Vi har sammanfattat vår arbetsprocess i åtta steg, från första koppen kaffe till uppföljning och förvaltning för att du ska få en inblick i hur ett samarbete med oss kan se ut.
» Adobe Creative Cloud «
En molnbaserad prenumerationstjänst kring Adobes grafiska och kreativa program som Photoshop, Indesign, Premiere Pro och många fler. På grund av sin prisvärdhet en utmärkt utgångspunkt för vilket designprojekt som helst. Du kan öppna och uppdatera skrivbordsapplikationer snabbt samt hantera och dela resurser. Det bästa av allt är att applikationen är undangömd men ändå är tillgänglig när du behöver den. Så att du kan fokusera på kreativitet.
» Bounce rate «
» Branding «
Inom branding jobbar man med att skapa en unik position på marknaden och även ett rykte för rätt målgrupp. Huvudsakligen ska detta ske genom breda marknadsföringskampanjer. Branding innebär att företag ska försöka etablera en betydelsefull och differentierad tillvaro på marknaden som lockar nya och behåller befintliga.
» Call to action «
» Copy/Content «
Content marketing betyder att man skapar och delar värdefull content, gratis, för att attrahera och konvertera prospects till kunder. Kunder som förhoppningsvis fortsätter köpa dina produkter. Content marketing är bloggar, podcast, white papers och mail-utskick.
Copywriting får en läsare att agera på det sätt avsändaren vill. Ibland kan det handla om att köpa en produkt, men det kan lika gärna vara att prenumera på ett nyhetsbrev. Copywriting används till sälj, annonser och direktmail.
» CSS «
» CTR «
CTR (Click through rate) är antalet klick som en sponsrad länk tar emot dividerat med antalet gånger den sponsrade länken har visats. CTR är således ett sätt att mäta hur väl en reklamkampanj på Internet lyckats fånga besökares intresse.
» Direkttrafik «
» Facebook Pixel «
» Färgsystem «
CMYK (Cyan, Magenta, Yellow och Key color) är ett system för fyrfärgstryck.
RGB (röd, grön och blå) additiv färgblandning som används på webben.
HEX (hexadecimal) färgkod i HTML som blandas av RGB-färgerna. Används på webben.
PMS (Pantone Matching System) dekorfärger som kan ge de mest exakta kulörerna. Används i tryck. Med en PMS-kod kan du få fram fler specialfärger som exempelvis neoner och pasteller. Färgerna kan även återges på olika sorters papperskvaliteter, bestruket eller obestruket.
» Frizon «
Logotypen ska alltid omges av en frizon. Frizonen ska till ytan vara minst en hel symbols höjd runt om hela logotypen.
Frizonen är minimiavståndet till annan grafik, text eller bild. Inom frizonen får inga andra objekt placeras som till exempel texter eller andra
grafiska element. Samma minimiavstånd gäller till ytterkanten på de material där logotypen placeras.
Syftet med frizonen är att logotypen ska bli tydlig och att text, adresser, dekorelement eller bilder inte ska riskera att uppfattas som en del av logotypen.
Frizonen är ett minimum; ju mer fri yta som finns runt logotypen, desto tydligare framträder den.
» GDPR «
General Data Protection Regulation trädde i kraft i den Europeiska Unionen den 25 maj 2018. GDPR reglerar punkter som samtycke och huruvida företag och individer behöver få användarens godkännande för att samla in hens personuppgifter. Syftet får inte vara för brett eller luddigt.
Använder företaget ett marketing automationsystem behöver det informera om detta. Ett annat område som GDPR handlar om är åtkomst till egna uppgifter: Användarna har rätt att veta hur de kan ta del av sina uppgifter, rätta dem eller radera dem.
» Ad's «
Googles sätt att visa annonser i sökresultat och på sajter i deras nätverk. Det attraktiva med dessa annonser är att annonsören kan styra relevans och behålla kostnadskontroll.
» Google Analytics «
Ett statistikverktyg som tillåter kartläggning av besökarnas beteende på en viss webbplats. Bland annat kan webbplatsägaren se vilka sidor som har flest visningar, vilka enheter användarna surfar med och vilka sidor som har en hög bounce rate. Det går också att bygga “funnels” för att analysera huruvida besökarna rör sig mot ett visst mål och var de droppar av. Google Analytics är gratis, men för att det ska fungera krävs att en tagg är installerad på webbplatsen.
» Google Search Consol «
Googles verktyg för webbansvariga, som precis som Google Analytics är helt gratis. Med hjälp av Search Console kan man se hur ens webbplats presterar i Googles sökmotor. Väldigt användbart är funktioner kring webbplatsfel, site maps och robots.txt-fil (somstyr vilket innehåll som ska indexeras och vilket inte).
» Grafisk Profil «
En grafisk manual beskriver hur företaget ska se ut i kommunikationen såväl externt som internt – kort sagt er visuella identitet. Det gäller allt från hur logotypen ser ut till vilka färger ni använder i annonser och hur texter ser ut på webben.
» Hard bounce/Soft bounce «
» HTML «
» Javascript «
» Landningssida «
» Målgrupp «
» Nyckelord «
» Organisk trafik «
» Outbound marketing «
Traditionella metoder inom marknadsföring. Som exempel kan nämnas massutskick av e-post till köpta adresslistor, affischer eller TV-reklam. De här metoderna låter företag kommunicera med ”den stora massan”.
» Persona «
» Positionering «
Genom positionering styr du mottagaren att välja ett specifikt varumärke eller en produkt framför dess konkurrenter, därmed skapa en unik position i deras medvetande.
» Photoshop «
» Retargeting «
» SEO «
Sökmotoroptimering (SEO) handlar om att synas i sökresultat som är relevanta för din bransch och de du hjälper dina kunder med. SEO handlar om att optimera hemsidan för att sökmotorer på lättast sätt ska förstå vad din sida handlar om för att kunna ranka den i organiska resultat för relevanta sökningar som görs i motorerna.
Det är ingen enkel uppgift att klättra i sökresultat och innefattar bland annat aktiviteter som:
- • Relevant innehåll på hemsidan
- • Länkbyggning
- • On-page optimering
» Typografi «
Valda typsnitt för företaget som ingår i profilen presenteras med hjälp av olika textsättningar som visar hur det ska se ut när profilen hanteras på ett korrekt sätt. Exempel på rubriksättning, brödtext och andra förekommande textelement.
» Payoff «
En kort mening som lyfter och beskriver ett varumärke. Brukar också kallas för tagline eller slogan.
Några exempel är Nikes ”Just do it”, L’Oreals ”Because you’re worth it” eller Triss ”Plötsligt händer det”.
» Unika besökare «
» UX - User experience (användarupplevelse) «
» Vision «
All marknadsföring ska bottna i företagets vision för att bli äkta och få genomslagskraft på längre sikt. Kärnan i ett bolag.
» White paper «
En guide och en sammanställning som innehåller massor av värdefull och givande information som finns tillgänglig för alla att ladda ned. Gärna personlig. Genom att dela med sig av sin kunskap får man fler nöjda kunder.
» WordPress «
» Workshop «
Ett välplanerat arbetsmöte där alla förväntas bidra med sina kunskaper, erfarenheter och perspektiv.